Projekt „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@2020” skierowany jest do ponad jedenastu tysięcy uczniów i pięciu tysięcy nauczycieli z sześciuset szkół z całej Wielkopolski. Podprojekt edukacyjny Uczniowskie Laboratoria Informatyczne (ULI) to wyprawa w cyberprzestrzeń, która pomaga uczniom wspiąć się na wysoki poziom umiejętności informatycznych.
W ramach ULI 1-3 w Szkole Podstawowej w Gorzupi realizowany był projekt edukacyjny dla klas 2-3 „Zdrowo i aktywnie w Gorzupi”. Podczas zajęć uczniowie naszej szkoły zdobyli wiedzę i umiejętności z zakresu programowania i robotyki oraz zdobyli wiadomości dotyczące zdrowego odżywiania się i aktywnego spędzania wolnego czasu. W trakcie zajęć wykorzystywane były różne pomoce dydaktyczne i narzędzia cyfrowe. Szkoła otrzymała
w ramach projektu następujące pomoce: kubeczki i matę do kodowania, 6 małych robotów edukacyjnych -Ozobot Bit wraz z mazakami, matę edukacyjną z robotem Photon, 2 zestawy Lego Education Wedo 2.0, 2 kostki Merge Cube, 2 tablety piórkowe, 25 tabletów, laptop oraz materiały biurowe.
W pierwszym semestrze podczas zajęć on-line uczniowie otrzymali na tydzień do domu ozoboty oraz materiały do uzupełnienia, takie jak: odkodowywanie rysunków na kratownicy, określanie współrzędnych. Uczniowie na zajęciach układali różne wieże z kubeczków, odkodowywali na macie do kodowania owoce, układali drogi prowadzące do warzyw, owoców czy aktywności wykonywanych w wolnym czasie. Zakodowywaliśmy też trasy dla ozobotów- tworzyliśmy plan wspólnej wycieczki do zoo. Uczniowie pokonywali też trasę od jednego domu do drugiego, programując Photona. Utrwalaliśmy też dzięki Photonowi różne działania matematyczne, ale i wiadomości dotyczące zdrowego odżywiania się oraz aktywnego spędzania czasu wolnego. Uczniowie mieli także możliwość budowania pszczółki, małpki i żaby
z klocków Lego Education Wedo 2.0. W styczniu uczniowie zbudowaliśmy plac zabaw z Lego Education Wedo 2.0.
W drugim semestrze zajęcia rozpoczęliśmy przygodą z Photonem. Zaprojektowaliśmy drogę rowerową z Krotoszyna do Gorzupi. Na dużych arkuszach narysowaliśmy przykładowy plan trasy, na który następnie nanosiliśmy domy uczniów. Młodzi projektanci byli bardzo zaangażowani w tworzenie mapy. Robot Photon został zaopatrzony, jak na przykładnego rowerzystę przystało, w kask oraz kamizelkę odblaskową. W celu dotarcia drogą rowerową do domów uczniów, mierzyliśmy odległości za pomocą miary i odpowiednio programowaliśmy Photona.
Uczniowie poznali także sportowe kolorowanki 3D i aplikację Quiver, tablet piórkowy za pomocą którego projektowali koszulki sportowe czy aplikację Paint 3D. Każdy uczeń miał możliwość stworzenia własnej gry „Spadające owoce” w aplikacji Scratch Junior. Na zakończenie projektu nagraliśmy krótki film z pytaniami, które układały same dzieci.
Zajęcia te cieszyły się dużym zainteresowaniem programowaniem i robotyką w codziennej nauce i zabawie. Panująca atmosfera przyjaznej, twórczej pracy sprzyjała powstawaniu więzi
w grupie, wyzwalała u dzieci radość tworzenia i wiarę we własne uzdolnienia. Uczniowie nabyli również kompetencje społeczne, czyli umiejętności komunikowania się, współpracy w zespole, poszanowania cudzej pracy i wzajemnego szacunku.
Uczestnicząc w tym projekcie uczniowie zdobyli także wiedzę dotyczącą zdrowego odżywiania się i zachowań prozdrowotnych. Uczniowie wiedzą, jak mogą aktywnie spędzać czas na świeżym powietrzu, ale i jak zabezpieczyć się przed niebezpieczeństwem, np. związanym
z jazdą rowerem po ulicy. Udział w projekcie umożliwił zaoferowanie naszym uczniom całego wachlarza ciekawych zajęć edukacyjnych. Pozwolił jeszcze bardziej rozwinąć ich kompetencje cyfrowe i zapewnić najwyższy standard wyposażenia szkoły w nowoczesne środki dydaktyczne.
Poniżej link do krótkiego filmiku oraz zdjęć z realizacji projektu w roku szkolnym 2020/2021:
Bardzo dziękuję wszystkim dzieciom biorącym udział w projekcie „Zdrowo i aktywnie
w Gorzupie”. Mam nadzieję, że była to dla Was niezapomniana przygoda.
Bardzo dziękuję również Pani Dyrektor Aldonie Paszek za wsparcie i za możliwość realizacji projektu.
D.Karbowiak